הפירוש ששמע רבינו האור החיים הקדוש מחכמי 'מגורשי ספרד'

הרב ברק בן ניסן No Comments on הפירוש ששמע רבינו האור החיים הקדוש מחכמי 'מגורשי ספרד'

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

הרב ברק בן ניסן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בַּמִּדְבָּ֣ר הַ֠זֶּה יִפְּל֨וּ פִגְרֵיכֶ֜ם וְכָל־פְּקֻדֵיכֶם֙ לְכָל־מִסְפַּרְכֶ֔ם מִבֶּ֛ן עֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וָמָ֑עְלָה אֲשֶׁ֥ר הֲלִֽינֹתֶ֖ם עָלָֽי, וּפִגְרֵיכֶ֖ם אַתֶּ֑ם יִפְּל֖וּ בַּמִּדְבָּ֥ר הַזֶּֽה:

בפרשתינו היא הפעם היחידה שרבינו האור החיים הקדוש מביא פירוש בשם 'חכמי קאשיטליא המגורשים', שביארו את כפל הפסוקים 'במדבר הזה יפלו פגריכם' ושוב נאמר 'ופגריכם אתם יפלו במדבר' שהם תירצו, שהפסוק השני מרמז על משה ואהרן בעצמם שהם יפלו במדבר ולא יכנסו לארץ ישראל, ולכן נאמר 'ופגריכם אתם' שזה מתייחס למשה ואהרן.

ורבינו הקדוש שואל על פירוש זה, איך יתכן לומר על גופם הטהור והזך של משה ואהרן לשון 'פגר' ולשון 'נפילה'???

וכך כותב רבינו הקדוש וזה לשון קודשו: וזה דרך רמז, כי ודאי שלא יאמר פגר על משה ואהרן שגופן זך כמלאכים, גם לא יאמר לשון נפילה על ב' מאורי עולם. עד כאן לשון קודשו. כלומר: שאכן אין זו כוונת הפסוק כפשוטו, אלא הוא מרומז בפסוק על ידי היתור של המילה 'אתם'.

ואגב, יצויין דבר נורא שכתב רבינו הקדוש בספרו 'פרי תואר' בשם הגאון רבי חיים גאג'ין זצ"ל, שתלה סיבת גירוש ספרד על שהקלו בהלכות טריפות. וזה לשון קודשו של רבינו הקדוש: 'אשא עיני ואראה והנה אלהים עולים מן האר"ש, ארשת שפתיו ברור מללו, הוא הרב הגדול ים החכמה ומעיין הקדושה ומקור היראה, את ה' הוא מכבד, הוא המופלא בדורו, כמוה"ר חיים גאגין זלה"ה, שחיבר קונטריס אחד וקרא לו 'עץ חיים' ובו כתב המחלוקת הגדולה שעברה לו עם הרבנים שהיו בדורו [בענין נפיחת הריאה].

ופתח דבריו האיר והודיע כי הוא מקהל המגורשים מקאשטילייא, ושם בעיר ההוא נהגו איסור בדבר להכשיר בנפיחה, אלא דמקרוב פרצו גדר, קצת מקומות לא כולם. וקרא תגר, ואמר: 'ראה מה עלתה בידם, עשה ה' טרף אדם, אכלו אותם אויביהם אשר לחרב וכו', ושנת רנ"ב לאלף השישי נתפזרו בכל ארבע רוחות העולם'.

[אור החיים שלח פרק יד פסוק לב. פרי תואר סימן לט ס"ק לב]



0 תגובות